« Atgal

Komentaras dėl informacijos apie elektrifikacijos projekto auditą

Reaguodami į žiniasklaidoje paskelbtą informaciją apie Susisiekimo ministerijos atliktą elektrifikacijos projekto auditą, dalinamės įmonių grupės pozicija.

„Lietuvos geležinkeliai" visą audito atlikimo laikotarpį geranoriškai bendradarbiavo su ministerijos vidaus audito vykdytojais ir ne tik teikė visą turėtą informaciją, bet ir ją operatyviai komentavo, atliepė į klausimus, sudarė galimybes susipažinti su informacija. Bendrovės pagal įstatymą turi pareigą užtikrinti trečiųjų asmenų konfidencialią informaciją, tad privalėjome kreiptis į tiekėjus ir gauti jų sutikimus. Itin atidaus ir atsakingo požiūrio į konfidencialios informacijos valdymą reikalavo ir pirkime dalyvavusių kai kurių tiekėjų ypatingas statusas, dėl jų akcijų viešo kotiravimo biržose. Galiausiai, visi iš tiekėjų gauti atsakymai, tame tarpe ir jų sutikimų atskleisti konfidencialią informaciją sąlygos, buvo nedelsiant pateikti auditoriams.

Ir toliau bendradarbiaujame tiek su auditą vykdžiusia Susisiekimo ministerija, tiek su visomis institucijomis, kurioms praėjusią savaitę buvo išsiųstos šio audito išvados. Joms jau išsiuntėme išsamius mūsų argumentus dėl visų audito pastabų.

Mes neturime dvejonių, kad projekto apjungimas buvo teisingas pasirinkimas. Konkursas pritraukė net septynis potencialius dalyvius, o jo rezultate – darbus nusipirkome 20 proc. pigiau, nei panašių projektų vertė kitose Europos šalyse. Kitu atveju, perkant atskiromis dalimis, projekto vykdymas neabejotinai būtų brangesnis, neleistų pasiekti projektui keliamų ekonominių ir ekologinių tikslų. Juk elektrifikavus tik dalį koridoriaus, operatoriams nebūtų patrauklu vykdyti pervežimus elektrine trauka tik dalyje koridoriaus. Taip pat, ir ruožo eksploatacijos kaštai būtų didesni, jei atskiros ruožo atkarpos būtų elektrifikuotos skirtingos kokybės, skirtingų parametrų tinklu.

Toks pirkimas davė pozityvų rezultatą – projekto įgyvendinimas kainuos penktadaliu mažiau, nei panašūs projektai Europoje. Taip pat, pasirinktas pirkimo būdas leido mažinti jau galutinių pasiūlymų kainą, todėl ir laimėjusio pasiūlymo kainą finaliniame etape sumažinome beveik 7 proc. arba daugiau nei 26 mln.

Tokios apimties pirkimų praktiškai neįmanoma užbaigti per kelis mėnesius, ypač, kai siekiama nupirkti kokybišką, ilgalaikį ir ekonomiškai naudingą sprendimą. Kiekviename žingsnyje prioritetą teikėme kokybei, ne pirkimo greičiui. Kitų didelių pirkimų Lietuvoje trukmė tik patvirtina, kad elektrifikavimo pirkimas dėl savo trukmės nėra niekuo išskirtinis.

Tai yra ypatingas projektas tiek „Lietuvos geležinkeliams", tiek visai šaliai. Jau po ketverių metų turėsime ekologiška elektrine trauka varomus keleivinius traukinius, o mūsų krovinių vežimo verslams suteiksime didžiulį konkurencinį pranašumą prieš kitas šalis transporto sektoriuje, maršrutas iš Rytų į Baltijos jūrą per Klaipėdą bus patraukliausias regione. Elektrifikavus svarbiausią geležinkelių magistralę Lietuvoje, sutaupymai dėl mažesnių energijos sąnaudų ir pigesnės riedmenų priežiūros sieks apie 505 mln. eurų. Papildoma socialinė ekonominė nauda dėl mažesnės taršos – 700 mln. eurų.

Atnaujinta 2020-05-12