« Atgal

Dėl viešai skleidžiamos informacijos apie elektrifikavimo konkursą

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai" atkreipia dėmesį, kad gruodžio 17 d. portale „Delfi" straipsnyje „Už „Lietuvos geležinkelių" konkurso – bankroto ištikta Ispanijos bendrovė ir su Tomaševskiu pažįstamas tarpininkas" skelbiama klaidinanti informacija apie elektrifikavimo konkursą.

„Lietuvos geležinkeliams" nebuvo suteikta galimybė pakomentuoti pirkimo konkurso eigos bei atsakyti į straipsnyje pateikiamą kritiką. Tačiau straipsnyje gausiai cituojamas vieno iš konkurso dalyvių interesams atstovaujantis advokatas.

„Lietuvos geležinkeliai" siekia atvirai informuoti visuomenę apie bendrovės veiklą bei vykdomus viešuosius pirkimus bei operatyviai atsakyti į pateikiamus klausimus. Taip pat kviečiame susipažinti su informacija apie projektą šioje svetainėje: http://www.litrail.lt/elektrifikacija/.

„Delfi" straipsnio įžangoje teigiama, kad „laimėtojų tarpe puikuojasi finansinių sunkumų turinti Ispanijos bendrovė ir su Rusijos Vladimiro Putino aplinka siejamas Estijos verslininkas". Iš konteksto galima suprasti, kad kalbama apie bendrovę „Vitras-S". Tačiau vėliau tame pačiame straipsnyje cituojamas „Vitras-S" vadovas, kuris teigia, kad bendrovė nusprendė nedalyvauti konkurse.

Straipsnyje taip pat teigiama, kad „<...> vos DELFI pradėjus domėtis „Lietuvos geležinkelių" vykdomu pirkimu, laimėtojų konsorciumo grupėje staiga neliko vienos iš didžiausią susidomėjimą keliančių įmonių – subrangovo „Vitras-S".

„Lietuvos geležinkeliai" iš anksto informavo konkurso dalyvį apie su „Vitras-S" susijusią riziką, po to šis dalyvis savarankiškai priėmė sprendimus. Apie DELFI domėjimąsi „Lietuvos geležinkeliai" iki pat straipsnio paskelbimą neturėjo jokios informacijos. Jeigu „Lietuvos geležinkeliai" būtų turėję informacijos apie DELFI domėjimąsi, bendrovė pirmiausia būtų suskubusi savo iniciatyva pateikti DELFI savo poziciją, kuri dabar straipsnyje nėra atspindėta.

Toliau straipsnyje pateikiamas nepagrįstas kaltinimas: „Dar daugiau – po to, kai paaiškėjo, kad dvi ispanų firmos, kurios dalyvavo finaliniame konkurso vertinimo etape, „Lietuvos geležinkelių" viešųjų pirkimų komisijos galimai buvo vertinamos taikant nevienodus vertinimo kriterijus, <...>"

Šis teiginys yra nepagrįstas. Abu dalyviai buvo vertinami pagal vienodus kriterijus. Pasibaigus pirkimui, „Lietuvos geležinkeliai" atskleis su vertinimu susijusią informaciją. Atkreiptinas dėmesys, kad antroje vietoje likęs dalyvis per tam skirtą terminą nesikreipė į teismą dėl vertinimo kriterijų.

Toliau pateikiama klaidinga informacija: „<...> „Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Mantas Bartuška, šaltinių teigimu, telefonu skambino į Ispanijos Karalystės ambasadą Lietuvoje, prašydamas padaryti įtaką, kad pralaimėjusioji firma nesikreiptų į teismus."

„Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Mantas Bartuška nėra skambinęs į Ispanijos Karalystės ambasadą.

Toliau pateikiamas paaiškinimas: „DELFI bandė dėl to susisiekti su M. Bartuška, tačiau atsakymo iki publikacijos gauti nepavyko."

„Lietuvos geležinkelių" Komunikacijos departamentas, atsakingas už informacijos žiniasklaidai teikimą, niekada nėra gavęs DELFI klausimų, susijusių su straipsnyje metamais kaltinimais.

Straipsnyje lyginamos pasiūlymo kainos: „Antroje vietoje likusi Ispanijos bendrovė „Cobra Instalaciones Y Servicios" pasiūlė darbus atlikti už 323 mln. eurų, t.y. 40 mln. eurų mažesnę sumą."

Tačiau nutylimas faktas, kad pirkimas vyko pagal ekonominio naudingumo kriterijų. Pirmosios vietos laimėtojo pasiūlymas per eksploatacijos laikotarpį padeda sutaupyti mažiausiai 51 mln. eurų – šis sutaupymas nusveria 40 mln. eurų kainos skirtumą.

Straipsnyje pateikiama neteisinga informacija apie konkursą: „Lietuvos geležinkeliams" sustambinus darbų etapų apimtis iš trijų dalių į vieną, iš jos pasitraukė tokios pasaulinės kompanijos kaip „Siemens", „Alstom" <...>"

Atskiri etapai buvo apjungti nuo pat konkurso pradžios. Tad dalyviai nuo pat pradžių žinojo, kokia yra konkurso apimtis. Ši apimtis konkurso metu nebuvo keičiama. Be to, pasaulinės kompanijos yra kaip tik labiau suinteresuotos didesniais konkursais. Remiantis viešai prieinama informacija, elektrifikavimo kaina „Lietuvos geležinkelių" konkurse yra 20 proc. mažesnė už Europoje pastaruoju metu įgyvendintų projektų kainos vidurkį.

Straipsnyje rašoma, kad „Lietuvos geležinkeliai", pasak šaltinių, reikalavo, kad būsimasis rangovas pats parengtų ir pateiktų darbų technologiją, projektavimo ir elektrifikavimo darbų pasiūlymus <...>"

Minėtas reikalavimas suteikia galimybę rinktis iš geriausių rinkoje esančių pasiūlymų bei didina tiekėjų konkurenciją.

Rašoma, kad „projekto konsultantams buvo išleista per 300 tūkst. eurų suma."

Tai neteisinga informacija. Projekto techniniams konsultantams išleisti 156 tūkst. eurų.

Tiek straipsnio antraštėje, tiek tekste keliamos abejonės vienu konkurso nugalėtojų – esą tai „bankroto ištikta Ispanijos bendrovė".

Vienai iš laimėjusio konsorciumo įmonių „Instalaciones Inabensa S.A." buvo pradėta restruktūrizacijos procedūra, tačiau dar derybų metu, t. y. prieš gaunant galutinius pasiūlymus, tiekėjas informavo „Lietuvos geležinkelius", kad procedūra yra baigta ir įmonė sėkmingai tęsia savo veiklą. Visoms konkurse dalyvaujančioms pusėms buvo keliami aukščiausi patikimumo reikalavimai, ir finalinės konkurso dalyvės visiškai atitiko griežtus finansinio patikimumo ir finansinio stabilumo kriterijus.

Atnaujinta 2019-12-17