Archyvas

Dėl kuriamos geležinkelių komercinę veiklą diskriminuojančios praktikos krovinių vežimo bendrovė „LG Cargo" ir Vilniaus lokomotyvų remonto depas (VLRD) laikinai organizuos viešuosius pirkimus. Skaičiuojama, šie sprendimai ne tik apsunkins pačių bendrovių veiklą, bet ir atneš žalos valstybei – bendrovės taps nekonkurencingos ir praras turimas rinkos dalis, o valstybė neteks potencialių įplaukų iš mokesčių ir dividendų.

„LG Cargo" skaičiavimu, komercinius pirkimus vykdančios įmonės naujo kliento užsakymą pradėtų vykdyti daugiausia per 20 dienų. Tiek laiko užtruktų komercinis pirkimas – pavyzdžiui, išsinuomoti grūdovežius. Tuo tarpu viešasis pirkimas truktų bent penkis kartus ilgiau. Tad klientas pasirinktų krovinių vežėją, kuris greičiau gali suteikti paslaugas.

„LG Cargo" dėl krovinių nuolat konkuruoja su geležinkelių, jūrų, oro ir kelių transporto bendrovėmis, veikiančiomis tiek Lietuvoje, tiek už jos ribų. Bendrovės praktikoje jau yra buvę atvejų, kai dėl viešųjų pirkimų komplikuotumo ir trukmės ji negalėjo įgyvendinti klientų užsakymų ir dėl to negavo pajamų.

Bendrovės duomenimis,  Čekijos konkurencijos tarnyba ir teismai krovinių vežimo bendrovei „ČD Cargo" netaiko Čekijos Respublikos viešųjų pirkimų taisyklių. Lenkijoje teismų sprendimais pripažinta, kad „PKP Cargo" neturi laikytis viešųjų pirkimų taisyklių, Slovakijoje, Latvijoje ir kitose šalyse taip pat taikoma analogiška komercinė praktika. Neatmetama, jog kaimyninėse šalyse veikiančios bendrovės artimiausiu metu įžengs į Lietuvos rinką ir turės konkurencinį pranašumą prieš „LG Cargo", nes joms nėra prievolės vykdyti viešųjų pirkimų.

„Mes gerbiame teismų sprendimus ir juos vykdome. Tačiau nuvilia tai, kad teismai nesiėmė spręsti šios problemos iš esmės. Klausimas dėl pirkimų aktualus ne tik „Lietuvos geležinkeliams", bet visoms valstybės valdomoms įmonėms, kurios konkuruoja rinkoje ir bent jau iki šiol galėjo skelbti komercinius pirkimus. Pagal formuojamą praktiką, dauguma valstybei priklausančių įmonių atsidurs prastesnėje padėtyje, nei konkurentai. Tad galiausiai nukentės šias įmones valdanti valstybė. Nepaisant šių iššūkių, tikimės, kad ši situacija yra laikina ir mes esame pasiruošę tęsti bendradarbiavimą su visomis valstybės institucijomis ir suteikti daugiau informacijos apie grupės vykdomas komercines veiklas ir konkurencijos sąlygas rinkose", – sakė „Lietuvos geležinkelių" Teisės departamento direktorė Odeta Tručinskaitė-Šiušienė.

„Lietuvos geležinkelių" dukterinės įmonės „LG Cargo" ir VLRD ketvirtadienį užsiregistravo Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (CVP IS). Užsiregistravus CVP IS, bendrovės įgavo perkančiųjų subjektų statusą ir skelbs viešuosius pirkimus. Toks laikinas sprendimas priimtas po Lietuvos teismų išaiškinimo, kuriuo formuojama beprecedentė geležinkelių sektoriaus reguliavimo praktika Europoje ir visiškai skirtinga valstybės valdomų įmonių reguliavimo praktika Lietuvoje. Vasario 26 d., Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) atsisakė priimti ir nagrinėti VLRD skundą dėl teismų netinkamo bendrovės vykdyto pirkimo vertinimo. Analogišką sprendimą „LG Cargo" atžvilgiu LAT priėmė anksčiau.

Patys „Lietuvos geležinkeliai", kaip ir kitos dukterinės įmonės, tenkinančios viešąjį interesą – „LG Keleiviams" ir „Lietuvos geležinkelių infrastruktūra" – perka tik per viešuosius pirkimus ir to nekvestionuoja.

Atnaujinta 2020-03-03