« Atgal

„Lietuvos geležinkeliai“ netoleruos abejonių keliančių tiekėjų

„Lietuvos geležinkelių" sprendimai didinti pirkimų skaidrumą per pastaruosius dvejus metus davė apčiuopiamų rezultatų. Padidėjo tiekėjų konkurencija, sumažėjo kainos, o abejonių keliančių tiekėjų galimybės sumažėjo iki minimumo.

Pokyčiai traukinių remontų ir atsarginių detalių pirkimuose davė ir apčiuopiamų finansinių rezultatų. Per dvejus metus keleivių vežimo sąnaudos sumažėjo 9 mln. eurų.

„Konkurencija pirkimuose ir efektyviau vykdomi remontai prisidėjo prie sąnaudų mažinimo ir bendro „Lietuvos geležinkelių" rezultato gerinimo. 2016 m. dirbę nuostolingai, pernai „Lietuvos geležinkeliai" uždirbo daugiau nei 50 mln. eurų pelno", - kalbėjo „Lietuvos geležinkelių" generalinis direktorius Mantas Bartuška.

Iki 2016 metų didžiuliai pirkimai „Lietuvos geležinkelių" grupėje būdavo atliekami be konkursų, pasirinkus vieną tiekėją. Pavyzdžiui, tokiu būdu už daugiau nei 100 mln. eurų pirkti elektriniai traukiniai. Vėliau tokiu pat būdu sudaryta šių traukinių atsarginių detalių tiekimo ir remonto sutartis su bendrove „Litmotas". Abejonių kėlė ir anksčiau sudaryti milijoniniai sandoriai su bendrove „Railvec".

Iš viso 2015-2016 m. su „Litmotu" sudarytų sandorių suma siekė kone 9 mln. eurų. Pradėjus didinti konkurenciją ir skaidrumą pirkimuose, 2017-2018 m. sandoriai su šia abejonių kėlusia bendrove buvo veikiau išimtis, nei taisyklė: bendra suma sumažėjo 15 kartų ir per dvejus metus nesiekė 0,5 mln. eurų.

Panašiu tempu sumažėjo sandorių su „Railvec", kuri yra susijusi su Rusijos lokomotyvų gamintoju „Transmashholding". 2015 m. sudarytų sandorių suma siekė kone 11 mln. eurų, o pernai – jau mažiau nei 800 tūkst. eurų.

Patys „Lietuvos geležinkeliai" praėjusiais metais nebesudarė sutarčių nei su „Litmotu", nei su „Railvec". Atsarginių detalių įsigijo tik dukterinė bendrovė – Vilniaus lokomotyvų remonto depas.

Šiems sandoriams tuo metu nebuvo alternatyvų. Net ir paskelbus konkursus, juose dalyvaudavo minėtos bendrovės. O kreipusis tiesiogiai į gamintojus, šie nurodydavo, kad remontui būtinų detalių gali patiekti nurodyti tarpininkai.

„Nežadame sustoti didindami konkurenciją ir skaidrumą pirkimuose. Sieksime, kad konkursuose dalyvautų patys gamintojai – dėl to artimiausiu metu kalbėsimės su jų vadovais. Jei situacija nesikeis, svarstysime imtis teisinių priemonių dėl konkurencijos ribojimo", - pabrėžė „Lietuvos geležinkelių" vadovas M. Bartuška.

Atnaujinta 2019-02-06